Eyecom Images is opgericht in 1992, nog voor het bestaan van het World Wide Web, en hield zich bezig met het maken van multimediale
producties, waarbij het altijd om meer ging dan mooie beelden alleen. Vanaf het begin was het doel om met inventieve oplossingen
informatie over te brengen met duidelijke concepten en zoveel mogelijk met meetbare resultaten.
In het begin waren we voornamelijk werkzaam om het gebied van training, publieksvoorlichting en onderwijs, en al snel werd dat
uitgebreid naar verkoopondersteunende software (welke toen nog draaide op windows 3.1). Al onze producten deelden de zorg en
aandacht voor de voor dat product gekozen beeldtaal en bediening die was afgestemd op de gebruiker, die vaak maar over een zeer beperkte
kennis van computers beschikte.
Geleidelijk werd het aandeel van de verkoopondersteunende software steeds groter tot dit rond de eeuwwisseling zich had ontwikkeld
tot het belangrijkste onderdeel. De Eyecom Personal Design Software, begonnen als een experiment, begon uit zijn voegen te barsten
en werd daarom geheel opnieuw gebouwd als een solide platform en het resultaat was Eyecom Personal Design 2, ofwel EPD2.
EPD2 is nu ons belangrijkste produkt, maar hieronder staan nog een aantal voorbeelden van innovatieve producten die wij in deze
eerste periode maakten:
Holidex, een training voor het Holiday Inn reserverings systeem
Holiday Inn vroeg ons om een computer training te maken die hun eigen klassikale trainingen moest vervangen. Voor deze training
kozen we de vorm van een cartoon-soap die zich afspeelde in een Holiday Inn hotel waarbij de gebruiker spelenderwijs leerde om te gaan
met het uitgebreide reserveringssysteem.
We kozen de cartoon stijl mensen uit veel verschillende culturen de training zouden doorlopen
en cartoons een cultuur overstijgende beeldtaal zijn. Binnen de training hebben we een groot deel van het reserveringssysteem nagebouwd
zodat de gebruiker zonder risico fouten kon maken. Daarnaast leverde de training ook management informatie op die gebruikt kon worden
voor evaluatie.
Interactieve enquête voor Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen
Bij deze enquête, die werd afgenomen onder werknemers van het LISV (Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen, voorganger UWV), kreeg
de gebruiker diverse vragen en stellingen voorgeschoteld.
Aan het einde van deze enquête kreeg de gebruiker echter een gepersonaliseerde krantenpagina te zien met artikelen die kwa inhoud
het resultaat waren van de gegeven antwoorden. Hiermee werd de gebruiker direct op een speelse manier geconfronteerd met zaken die
een voortkwamen uit zijn of haar antwoorden.
Odysseus: Beroeps- en opleidingsinformatie voor scholieren
Odysseus was een multimedia productie op CD-Rom met informatie over beroepen en opleidingen bedoeld voor scholieren op de
middelbare school. Door een uitnodigend interface ontwerp waarbij al voordat de keuze gemaakt is al een visuale impressie wordt
getoond wordt de leerling gestimuleerd om op onderzoek te gaan en meer te weten te komen over verschillende beroepen of opleidingen.
Maatschappij Oriëntatie Toets
In opdracht van Bureau ICE werd onder andere de Maatschappij Oriëntatie Toets gemaakt. Deze toets moest verplicht worden gemaakt door
elke immigrant aan het einde van zijn inburgeringscursus. Extra uitdaging hierbij was dat bij de doelgroep een hoog percentage digibeet
was en (toendertijd) nog niet eerder met een computer hadden gewerkt. Naast de toets zelf moet daarbij ook een uitgebreide instructie
worden ingebouwd om er zeker van te zijn dat de gebruiker de basis vaardigheden had om de toets te kunnen maken.